tiistai 20. tammikuuta 2015

Pyöränlaakerin vaihto rumpujurraulliseen autoon



Ensin lyödään vanhat laakerit ja koolit pois tuurnalla. Muistetaan sitten varoa ettei tehdä rumpuun jälkiä. Eli varovaisuutta (Y) 
Vanhat laakerit on ja koolit on irti. Nämä joutavat sitten metalliroskiin.

 Puhdistetaan rummut kunnolla vanhasta vaseliinistä ja muusta liasta.
  Uudet koolaukset lyödään paikallalleen tuurnalla varovasti naputellen kapeampi puoli ulos päin. Muistetaan sitten varoa tässäkin vaiheessa koolauksen pintaa että uusi laakeri ei leikkaa heti kiinni takavalojen hävitessä tallin nurkalta.

 Uudet laakerit voidellaan vaseliinillä kunnolla ennen paikalleen laittamista.
  Ota toiseen käteen laakeri niin että voit pyöritellä sitä. Toiseen käteen vaseliiniä. Painele ja pyöritää laakeria että vaseliini pääse kunnolla laakerin neulojen väliin. Kannattaa tehdä huolella että laakeri ei leikkaa kiinni sitten tallin nurkalla.

 Rummun sisäpuolelle tulee sitten tällainen suojus. Tämä on helppo lyödä paikalleen sopivalla hylsyllä. Varmista että menee suoraan hajoaa helposti eikä tästä ole mitään hyötyä sen jälkeen.
 

 Nyt kun koolit ja laakerit ovat paikallaan laitetaan rumpu paikalleen. Jos entinen laakeri on leikannut kiinni jo akseliin siinä voi olla jälkeä. Kannattaa ottaa sitteen sievään kätöseen 240 hiomapaperia ja hioda jälki pois. Viimeistele 420 hiomapaperilla ja puhdista metalli pölystä. Aseta rumpu paikalleen ja kiristä napamutteri momenttiin autodatan ilmoittamaan momenttiin.


Kiitos taas kerran lukemisesta!
 

1 kommentti: